En motoroptimering ger bättre körglädje

Du som är född på 70- eller 80-talet minns säkerligen känslan av att fylla 15 år och då - lagligt - få börja köra en moped. En moped där högsta tillåtna hastigheten sattes till 30/kmh - men där förmodligen 80 procent av alla Sveriges mopeder hade en helt annan toppfart.

Den lagliga hastigheten sågs mest om lite av ett förslag och då det fanns möjligheter till högre fart så förvandlades lejonparten av alla tonårspojkar plötsligt till mekaniker. Man borrade i kolvar, man köpte trimset och man gav sig till och med in i dumdristiga projekt som att fila ekrarna - allt för att få den älskade mopeden att pressa ur sig lite högre fart. Livsfarligt, så här i efterhand och man får nog vara väldigt glad över att säkerheten har höjts och att kraven för att få köra moped har ökat betänkligt. Att man enbart behövde fylla femton år för att få ge sig ut i trafiken framstår i efterhand som lite väl blåögt.

Dock, väljer man att se saken ur ett annat perspektiv så skapade denna era förmodligen ganska många mekaniker, elektriker och hemmasnickrare också - att öva upp sin finmotorik på detta sätt, att våga göra någonting på egen hand och att lära sig hur en motor fungerar: det är kunskap som aldrig försvinner.

Går allt detta att överföra till dagens datum då du som lite äldre tänker tillbaka på den sorglösa tide i puberteten? Kanske sitter du där i din gamla Volvo och drömmer om att pressa upp denna i lite högre hastigheter samtidigt som du minns dina dagar som mekaniker? Det är möjligt att göra - och det är något som även är fördelaktigt för din bil. Dagens trim av fordon - bilar - skiljer sig ganska väsentligt från hur man hanterade en moped för att nå högre hastigheter.

Låt proffs sköta din motoroptimering

Först och främst så talar man om en motoroptimering och för det andra så handlar det inte om att lyfta på huven, ta fram verktygslådan och börja skruva. dagens bilar är utrustade - och drivs av - programvara; i det stora hela så handlar det om rullande datorer. Det gör att en motoroptimering sker genom en finjustering i själva programvaran.

Något som bör göras av de som klarar av det: skillnaden mellan att trimma en moped och att genomföra en motoroptimering i en bil är monumental. dels så har vi priset - hur mycket kostar det om du gör del? Dels så har vi det faktum att det handlar om ny teknik och att det krävs utbildning för att behärska detta.

Men, en motoroptimering är inte särskilt kostsam att göra, den tar inte lång tid - mellan en- och fyra timmar - och, framförallt: en sådan har väldigt många fördelar. Vi tänkte snabbt räkna upp några av dessa nedan:

Fördelar med en motoroptimering

Om vi först förklarar vad som är viktigast att tänka på gällande en motoroptimering så måste vi se till hur en biltillverkare tänker.

De har ofta en väldigt bred marginal gällande motorns “egentliga” prestanda och håller sig någonstans i mitten om man ser till effekten och kapaciteten då bilen hamnar i butik. Det innebär att det - i de flesta motorer - finns en “dold” prestanda och det är den man uppgraderar motorn till vid en motoroptimering.

Så länge man håller sig inom gränsvärdena som tillverkaren satt så tar motorn ingen skada. Däremot får du som bilägare väldigt mycket på köpet: Du får bland annat följande effekter:

  • Roligare att köra. Bilens acceleration ökar betänkligt. Det känns, helt enkelt, då du trycker på lite med din högerfot. Toppfarten ökar och du får en ökad flexibilitet även i sidled
  • Minskad bränsleåtgång. Eftersom motorns effekt ökar så sänks också bränsleförbrukningen - detta då färre komponenter är i arbete.
  • Ökad motorkraft. Mellan tummen och pekfingret så kan en motoroptimering öka kraften hos motorn med mellan 20- 50 %

Läs mer om motoroptimering här.

23 mar 2018